N:o 1256/ 2002
Annettu Helsingissä 19 päivänä joulukuuta 2002
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus auton rakenteen muuttamisesta
annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta
Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti
kumotaan auton rakenteen muuttamisesta 23 päivänä lokakuuta 1998 annetun liikenneministeriön
päätöksen (779/1998) 11 §:n 1 momentin c kohta sekä 2 ja 5 momentti, 14 §:n 2
momentti, 15 §:n 4 momentti, 18 §:n 3 momentti, 20 §:n 2 momentin a kohta, 22
§:n 2 momentti ja 23 §:n 2 momentti sekä
muutetaan 1 §:n 1 ja 2 momentti, 2 §, 4 §:n 1 momentti, 5 § 2 momentti c kohta,
10 §:n 4 momentti, 21 §:n 3 momentin e kohta ja 25 §:n 2 momentti, seuraavasti:
1 § Soveltamisala ja määritelmät
1. Tämä päätös koskee M1- ja M1G-luokan ajoneuvon (henkilö- ja maastohenkilöauto),
N1- ja N1G-luokan ajoneuvon (paketti- ja maastopakettiauto) sekä soveltuvin osin
muun M- ja N-luokan ajoneuvon rakenteen muuttamista, jäljempänä auton rakenteen
muuttamista, ellei ajoneuvon alaluokkaa erikseen mainita.
2. Tässä päätöksessä mallisarjaan rinnastetaan ajoneuvojen hyväksynnästä annetussa
valtioneuvoston asetuksessa (1244/2002) tarkoitettu ajoneuvotyyppi.
2 § Yleiset periaatteet
1. Muutetun auton on täytettävä ajoneuvolain (1090/2002), autojen ja perävaunujen
rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen
(1248/2002), ajoneuvojen hyväksynnästä annetun valtioneuvoston asetuksen ja ajoneuvojen
käytöstä tiellä annetun asetuksen (1257/1992) vaatimukset niihin mahdollisesti
myöhemmin tehtyine muutoksineen, jollei jäljempänä tässä päätöksessä toisin säädetä.
2. Muutokset eivät saa heikentää auton liikenneturvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia
eivätkä oleellisesti lisätä ohjauslaitteisiin, akselistoihin, jarruihin, voimansiirtoon
tai kantaviin rakenteisiin ajon aikana kohdistuvia rasituksia. Autoa, auton rakenneosaa,
varustetta tai ominaisuutta, jonka on auton käyttöönottoajankohtana edellytetty
olevan E-säännön, direktiivin, FMVSS-standardin, CMVSS-standardin tai japanilaisten
ajoneuvoja koskevien turvallisuussääntöjen tai yhdysvaltalaisten, kanadalaisten
tai japanilaisten pakokaasupäästöjä koskevien sääntöjen mukainen, ei saa auton
käytössä vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut käyttöönottoajankohdan mukaiset
tai niitä uudemmat vaatimukset eivät täyty. Tarvittaessa vaatimuksenmukaisuudesta
on esitettävä selvitys.
3. Valmistajan autolle tai auton kanssa samaan mallisarjaan kuuluvalle autolle
taikka autossa oleville akselistoille sallimat suurimmat akselimassat eivät saa
muutoksen seurauksena ylittyä. Sovellettaessa mallisarjan muun kuin muutoksen
kohteena olevan auton suurimpia sallittuja akselimassoja tulee akselistojen kaikilta
osin vastata vähintään auton valmistajan kyseisille akselimassoille tarkoittaman
auton akselistoja. Muutosten seurauksena valmistajan autolle sallima suurin kokonaismassa
ei saa ylittyä. Tarvittaessa massan lisäystä tulee kompensoida varusteita siirtämällä,
korin osia keventämällä taikka henkilö- tai tavarakantavuutta pienentämällä.
4. Tämän päätöksen lisäksi on noudatettava, mitä vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta
ja ajoneuvon kokoamisesta osista annetussa liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa
(1258/2002) ja autoverolaissa (1482/1994) säädetään.
4 § Muutoskatsastus ja poikkeuslupa
1. Muutetun auton muutoskatsastuksesta säädetään ajoneuvolaissa ja ajoneuvojen
hyväksynnästä annetussa asetuksessa.
5 § Moottorin vaihto
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman,
teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen,
jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa,
yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita
tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan
20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
tätä tehokkaamman moottorin vaihto edellyttää tässä momentissa mainitun muutoskatsastuksen
lisäksi 4 §:n 2 momentissa mainittua poikkeuslupaa sekä vähintään moottorin tehoa
vastaavien jarrujen asentamista ja tarvittaessa myös heilahduksenvaimentimien
vaihtoa ja rakenteiden vahvistamista vastaamaan kohonnutta moottoritehoa;
10 § Vanteiden ja renkaiden muutokset
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan
vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.
21 § Korimuutokset
3. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton katon madaltaminen seuraavasti:
e) istumatilan korkeuden on muutoksen jälkeen täytettävä autojen ja perävaunujen
rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen
21 §:n 5 momentin vaatimukset;
25 § Tilapäisesti asennettavat kiinteistönhuoltolaitteet
2. Jos auton valmistaja sallii akselimassan korotuksen vain tietyllä alennetulla
ajonopeudella, tulee kiinteistönhuoltolaitteiden ollessa autoon kiinnitettyinä
autossa olla alennettua suurinta sallittua nopeutta kilometreinä tunnissa osoittava
taakse näkyvä ja muilta ominaisuuksiltaan autojen ja perävaunujen rakenteesta
ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen 32 §:n mukainen
kilpi.
1. Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003 ja se koskee rakennemuutoksia,
jotka suoritetaan tai esitetään muutoskatsastukseen voimaantulopäivänä tai sen
jälkeen.
2. Ennen tämän asetuksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa
loppuun ja hyväksyä noudattaen tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleita
säännöksiä.
3. Tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa ollut lupa auton rakenteen muuttamiseen
on sellaisenaan voimassa.
Helsingissä 19 päivänä joulukuuta 2002 Liikenne- ja viestintäministeri
Kimmo Sasi
Yli-insinööri
Kari Saari