FFp Motorsport or the writers do not take any responsibility
for using any of the materials here.
All material Copyright © FFp Motorsport and the writers!
|
|
Liikenneministeriön päätös N:o 779 auton
rakenteen muuttamisesta
Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta
1998
Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä
huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena
kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:
1 luku
Yleisiä säännöksiä
1 §
Soveltamisala ja
määritelmiä
1. Tämä päätös koskee henkilö ja
pakettiauton (M 1 -ja M 1 G- sekä N 1 -ja N 1 G-luokka) sekä soveltuvin osin
muiden autojen rakenteen muuttamista.
2. Tässä päätöksessä mallisarjaan
rinnastetaan ajoneuvojen katsastuksesta annetussa asetuksessa (1702/1992,
katsastusasetus) tarkoitettu ajoneuvotyyppi.
2 §
Yleisiä periaatteita
1. Muutetun auton on täytettävä
tieliikennelain(267/1981) 83 §:n, ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun
asetuksen (1256/1992, rakenneasetus) sekä ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun
asetuksen (1257/1992, käyttöasetus) säännökset niihin mahdollisesti myöhemmin
tehtyine muutoksineen, jollei jäljempänä tässä päätöksessä toisin
määrätä.
2. Muutokset eivät saa heikentää auton
liikenneturvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia eivätkä oleellisesti lisätä
ohjauslaitteisiin, akselistoihin, jarruihin, voimansiirtoon tai kantaviin
rakenteisiin ajon aikana kohdistuvia rasituksia. Auton rakenneosaa, varustetta
tai ominaisuutta, jonka on auton käyttöönottoajankohtana edellytetty olevan
E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukainen, ei saa auton käytössä
vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut käyttöönottoajankohdan mukaiset tai
niitä uudemmat vaatimukset eivät täyty. Tarvittaessa vaatimuksen- mukaisuudesta
on esitettävä selvitys.
3. Valmistajan autolle tai auton kanssa
samaan mallisarjaan kuuluvalle autolle taikka autossa oleville akselistoille
sallimat suurimmat akselimassat eivät saa muutoksen seurauksena ylittyä.
Sovellettaessa mallisarjan muun kuin muutoksen kohteena olevan mallin suurimpia
sallittuja akselimassoja tulee akselistojen kaikilta osin vastata vähintään
auton valmistajan kyseisille akselimassoille tarkoittaman mallin akselistoja.
Muutosten seurauksena valmistajan autolle sallima suurin kokonaismassa ei saa
ylittyä. Tarvittaessa massan lisäystä tulee kompensoida varusteita siirtämällä,
korin osia keventämällä taikka henkilö- tai tavarakantavuutta
pienentämällä.
4. Tämän päätöksen lisäksi on noudatettava,
mitä vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta osista
annetussa liikenne ministeriön päätöksessä (167/1997) ja autoverosäädöksissä
määrätään.
3 §
Erityisvaatimukset EY-tyyppihyväksytylle M
1 -luokan ajoneuvolle
1. Autoa, jonka tulee ensi kertaa käyttöön
otettaessa olla Suomessa voimassa olevien vaatimusten mukaisesti
EY-tyyppihyväksytty, ei saa ennen auton ensimmäistä käyttöönottoa liikenteeseen
muuttaa siten, ettei auto säily EY-tyyppihyväksyttynä. Seuraavien varusteiden
asentaminen ja muuttaminen on kuitenkin sallittu ilman muutoksen johdosta
vaadittavaa koko auton EY-tyyppihyväksynnän muutosta edellyttäen, että muutosten
jälkeen auto täyttää muutoskohteiden osalta niitä mahdollisesti koskevan
erityisdirektiivin hyväksynnän edellyttämät vaatimukset:
a) radio sekä kasetti- ja CD-soitin; b)
puhelin, ajotietokone ja vastaavat laitteet; c) mittaristo; d) lasten
turvaistuin; e) ilmatyynyvarustus; f) kouluauton hallintalaitteet; g) rengas- ja
vannemuutokset; h) lisävalaisimet; i) ulko- ja sisälämmitinlaitteet; j)
kattoteline; k) kattoluukku; l) vetolaite; m) roiskeläpät ja sisälokasuojat; n)
tilapäisesti käytettävät kiinteistönhuoltolaitteet; o) automallikohtaiset korin
muotoiluosat; p) sähköiset ikkunanostimet; q) istuinlämmittimet; ja r)
keskuslukitus sekä muut luvattoman käytön estolaitteet ja
varkaushälyttimet.
2. Autoa, jonka sen käyttöönottoajankohtana
on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty, ei saa käytössä muuttaa eikä sen osia
vaihtaa siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän
edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty.
EY-tyyppihyväksynnän edellyttämien vaatimusten täyttämisen osoittami- seksi ei
vaadita EY- tai E-hyväksynnän hankkimista muutoksille. Edellä 1 momentissa
luetellut varustemuutokset saa autoon tehdä ottamatta huomioon näistä
muutoksista seuraavaa koko auton EY- tyyppihyväksynnän muuttumista edellyttäen,
että muutosten jälkeen auto muutoskohteiden osalta täyttää niitä mahdollisesti
koskevien erityisdirektiivien edellyttämät vaatimukset.
4 §
Muutoskatsastus ja
poikkeuslupa
1. Muutettu auto on esitettävä
muutoskatsastukseen katsastusasetuksen 29 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa sekä
jäljempänä tässä päätöksessä mainituissa muutoksissa, jotka saadaan hyväksyä
muutoskatsastuksessa. Muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys muutoksessa
käytettävistä osista, osien sopivuudesta muutoksen kohteena olevaan autoon,
osien kiinnitystavasta ja mahdollisista vahvistuksista sekä tarvittaessa
vaihdettavien osien tai muutettavien rakenteiden lujuudesta.
2. Jos muutos on sellainen, ettei sitä saa
hyväksyä muutoskatsastuksessa, voi Ajoneuvohallintokeskus erityisestä syystä
myöntää poikkeusluvan muutokseen.
2 luku
Moottorin ja pakoputkiston
muutokset
5 §
Moottorin vaihto
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin
vaihtaminen.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan
suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on
tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen
tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita
tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin
vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) auton jarrut, voimansiirto ja muut
liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla
varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton
jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita
painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman
vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi
kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle
akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä
varusteita tai keventämällä korin osia;
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita
tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman
vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita
iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi
kuin iskutilavuu- deltaan suurimman vertailumoottorin
iskutilavuus;
e) moottorin vaihdon mahdollisesti
edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava
selvitys;
f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on
tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin
tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
g) jos autoon vaihdettavan moottorin
käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin
vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava
vastaavasti;
h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho
verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm 3 , tulee moottorin
teho ja polttoaineen- syöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä
rekisteritietoihin; ja
i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton
omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7
kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti
tyyppihyväksyn- nässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai,
mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna
moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan
muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai
DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai
0,7-kertaista SAE bruttonormin mukaista tehoa.
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4
§:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin
muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto
tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla
puristussuhdetta, vaihtamalla nokkaakseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja
siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua
ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon
suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien
korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10
%.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen
toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan
muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria,
josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen
sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin
vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei
muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien
suhteessa.
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen
asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan
moottorin vaihtoon.
7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja
muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä
mainituin ehdoin vaihtaa mallisar- jaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa
autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine
päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin
varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5
§:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka
täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät
päästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin
vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa
ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin
rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien
tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria
saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin
siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta
vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.
8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon
tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03
mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai
muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasu-
päästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin
vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai
asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena
olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee
täyttyä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa
tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin
vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat
pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä
moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria
muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton
valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella
osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä
moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös
täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille
sopiva katalysaattori.
9 §
Pakoputkiston muutokset
Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan
lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin
edellytyksin:
a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa
ylittää meluarvoja, jotka olivat Suomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana
tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92
dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;
b) pakoputken pään tai päiden on
halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen;
ja
c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä
ei saa poistaa, mikäli se on välttämätön autoa koskevien
pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli putkisto kahdennetaan, on myös
katalysaattorit kahdennettava.
3 luku
Alustamuutokset
10 §
Vanteiden ja renkaiden
muutokset
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa
merkittävästi lisätä pyörän- laakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia
rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon
seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm
alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on
asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri
jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton
akselimassoille ja teholle sopivat.
2. Auto on muutoskatsastettava,
jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa
alkuperäisestä yli 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä
yli 30 mm.
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa
enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen
nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä
tarvittaessa korjattava.
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei
saa asentaa sovituskappaleita.
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti
sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan
renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat
vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen
nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on
ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi
tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama
ajonopeus.
11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan
akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai
akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin
tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin
edellytyksin:
a) autoon vaihdettava akselisto,
akselistonosat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan
tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa
autoa vastaavaan autoon;
b) autoon vaihdettavien akseliston osien
tai akselistorakenteen muutos- osien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla
tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä
tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava
selvitys;
c) M 1 -, M 1 G-, N 1 -ja N 1 G-luokan
ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;
d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu
korkeintaan 100 mm;
e) mahdollisesti tarvittavat uudet
tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava
kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden
omaaviin rakenteisiin; ja
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa
esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä
muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta;
hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole
muuta sovittu.
2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1
momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän takaakselin
vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen
akseliin.
3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä
auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai
asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan
ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta
määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta
ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.
4. Jos voimansiirron nivelakselia
muutetaan, on se tasapainotettava.
5. M 1 -luokan ajoneuvon, jonka on ensi
kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja
96/27/EY etu-ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, akseliston muutokset saa
muutoskatsas- tuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen
täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.
12 §
Ohjauslaitteiden
muutokset
1. Olkaakseleita, raidetankoja,
ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin
verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa
ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden
alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin
edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu
autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava
ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen
vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa
ohjausvaihdetta;
b) autoon asennettava ohjausvaihde on
tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan
vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
c) autoon asennettava ohjausvaihde
kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän
lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka
johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen;
omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisä- aineista
sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava
selvitys;
d) jos autoon asennettava ohjausvaihde
sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity;
kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään;
ja
e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan
lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin
mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät
täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava
selvitys.
3. Autoon saa asentaa ohjausvaimentimen
edellyttäen, että se on automalliin tarkoitettu ja muutos ei lisää olennaisesti
ohjauslaittei- siin kohdistuvia rasituksia eikä rajoita ohjauslaitteiden
liikeratoja.
4. Jos auto on alunperin varustettu
ohjausvaimentimella, ohjausvaimenninta ei saa poistaa.
13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja
peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan
sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa
autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty
ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olkaakseliin tai
vastaavaan taikka takaakselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on
tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta
mitoitukseltaan jarrujärjestel- mään sopiva; tarvittaessa on käytettävä
tehostusta;
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin
kiinnitykset ovat asianmukaiset;
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen
seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa;
jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa
tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan
säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana
säädettävissä;
f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää
ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi
rumpujarruiksi; ja
g) jarrut, joiden on edellytetty auton
käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin
mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset
täyttäviksi.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan
hyväksyä
myös yksipiirisen jarrujärjestelmän
muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri
asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi
kaksipiiri- järjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava
samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa
järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan
jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.
14 §
Heilahduksenvaimentimien
vaihto
1. Auton heilahduksenvaimentimet saa
muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos
muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne
saa merkittävästi lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia
rasituksia. Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia
jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa.
2. M 1 - luokan ajoneuvon, jonka on ensi
kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja
96/27/EY etu-ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, heilahduksenvaimentimet saa
muuttaa vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu-ja
sivutörmäystestien vaatimukset.
15 §
Auton korkeuden
muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla
taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen
kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa
muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M 1 G-luokan tai N 1
G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys
yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla
enintään 100 mm, M 1 G- tai N 1 G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm.
Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa
oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa
korottaa.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä
akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu
kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys
osien soveltuvuudesta automalliin.
3. Auton alustan korkeuden alentamisen
jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että
yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä
mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80
mm.
4. M 1 - luokan ajoneuvon, jonka on ensi
kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja
96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja
muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten
jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.
4 luku
Korinmuutokset
16 §
Tuulilasi ja muut ikkunat
1. Tuulilasin valonläpäisykyvyn on oltava
vähintään 75 % ja etusivuikkunoiden sekä henkilöauton takaikkunan
valonläpäisykyvyn vähintään 70 %. Tuulilasissa ja etusivuikkunoissa ei saa
käyttää jälkeenpäin asennettavia kalvoja eikä niitä saa muullakaan tavalla
muuttaa tai peittää siten, että niiden valonläpäisykyky heikkenee. Muissakaan
ikkunoissa ei saa käyttää sellaisia kalvoja tai niitä muuttaa muulla vastaavalla
tavalla siten, että ikkunoista voi aiheutua haitallisia
heijastuksia.
2. Jos näkyvyys taaksepäin heikkenee
rakennemuutosten takia, on autoon asennettava riittävän näkyvyyden taaksepäin
antava oikeanpuoleinen taustapeili. M 1 -, M 1 G-, N 1 -tai N 1 G-luokan
ajoneuvon takaikkunaan saa asentaa tummennuskalvon, vaikka takaikkunan
valonläpäisykyky tummennuskalvolla varustettuna on alle 70 %. Jos M 1 -, M 1 G-,
N 1 - tai N 1 G-luokan ajoneuvon takaikkunaan asennetaan tummennuskalvo, autoon
on asennettava riittävän näkyvyyden taaksepäin antava oikeanpuoleinen
taustapeili. Jos auton takaikkunaan on asennettu autossa pakollisena varusteena
vaadittu keskijarru- valaisin, ei sitä saa tummennuskalvolla
peittää.
17 §
Puskurit sekä alleajo- ja
sivusuojat
1. Auton puskurit saa vaihtaa toisen
mallisiksi tai poistaa, jolloin myös mahdolliset terävät kiinnikkeet ja
muutostyöstä mahdollisesti aiheutuvat terävät rakennekohdat on
poistettava.
2. Autossa vaadittavia alleajo- ja
sivusuojia ei saa poistaa.
3. M 1 -ja N 1 -luokan ajoneuvojen
etupuskurin täydentäminen tai korvaaminen karjapuskurilla on sallittu ainoastaan
M 1 G- ja N 1 G-luokan ajoneuvoille.
18 §
Muoviosat
1. Auton muotopeltejä saa vaihtaa muovisiin
seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava osa ei vaikuta korin
jäykkyyteen; ja
b) autoon vaihdettava ovi vahvistetaan
siten, että se tarjoaa vastaavan suojan sivutörmäystä vastaan kuin alkuperäinen
ovi.
2. Ovea, jonka lukkojen ja saranoiden on
oltava E-säännön, direktiivin taikka FMVSS-standardin mukaisia, ei kuitenkaan
saa vaihtaa muoviseen, jollei voida osoittaa, että vaatimukset täyttyvät myös
vaihdon jälkeen.
3. M 1 -luokan ajoneuvon, jonka on ensi
kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja
96/27/EY etu-ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, etu- ja sivuosan korin osia saa
vaihtaa alkuperäisestä materiaalista poikkeavasta materiaalista valmistettuihin
osiin ja muuttaa vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu-ja
sivutörmäystestien vaatimukset.
19 §
Valaisimien vaihdot ja
muutokset
1. Vaihdetun valaisimen on täytettävä auton
käyttöönottoajankohtana voimassa olleet tai myöhemmät vaatimukset. E- tai
e-merkittyä tai vastaavien Pohjois-Amerikan Yhdysvaltain määräysten mukaista
valaisinta ei kuitenkaan saa vaihtaa hyväksymättömään eikä vaihdettu valaisin
saa olla valaisukyvyltään tai näkyvyydeltään alkuperäistä
heikompi.
2. Jos valaisimen paikkaa muutetaan,
sijoituksen on oltava auton käyttöönottoajankohtana voimassa olleiden tai
myöhempien vaatimusten mukainen.
3. Jos autoon asennetaan lisävalaisimia,
niiden on täytettävä asennusajankohtana voimassa olevat vaatimukset
hyväksynnästä, sijainnista ja näkyvyydestä.
4. Jos autossa ei alunperin ole ollut
suuntavalaisimia tai jos suuntaviitat korvataan vilkkuvaa valoa näyttävillä
valaisimilla, on suuntavalaisimien näytettävä eteenpäin valkoista tai
ruskeankeltaista ja taaksepäin punaista tai ruskeankeltaista valoa.
Suuntavalaisimet saa edessä yhdistää erillisiin etuvalaisimiin ja takana
jarruvalaisimiin edellyttäen, että nämä sijoitukseltaan ja näkymiskulmiltaan
täyttävät voimassa olevat määräykset. Sivusuuntavalaisimia ei kuitenkaan
vaadita. Suuntavalaisimen lampun tehon on oltava vähintään 15 W, kuitenkin
vähintään nelinkertainen vastaavan etu- tai takavalaisimen tehoon
verrattuna.
20 §
Ovimuutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
auton ovien ja kattopylväiden lukumäärän muuttaminen mallisarjan puitteissa.
Tällöin kori sekä mahdollinen runko tai pohjalevy on vahvistettava vastaamaan
mallisarjaan kuuluvaa esikuvana olevaa versiota. Versioiden eroista on
tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys.
2. Sivuovien lukkoja ja saranoita saa
muuttaa seuraavasti:
a) lukkoja tai saranoita, joiden on oltava
E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa muuttaa siten, että
sanotut vaatimukset eivät täyty;
b) upotettuja kahvoja ei saa muuttaa
ulkoneviksi;
c) ulkonevat saranat saa muuttaa
piilosaranoiksi edellyttäen, että saranoiden ja niiden kiinnitysten lujuudet
ovat vähintään alkuperäistä vastaavat;
d) kielilukon saa muuttaa nykyaikaiseksi
turvalukoksi edellyttäen, että sen kiinnityksen lujuus on vähintään alkuperäistä
vastaava;
e) ovien kahvat saa vaihtaa toisiin ottaen
huomioon mitä a ja b kohdissa on määrätty; ja
f) muutoksen jälkeen kuljettajan ja
matkustajien käytettäviksi tarkoitetut ovet on voitava avata mekaanisesti auton
sisä- ja ulkopuolelta.
3. M 1 -luokan ajoneuvon, jonka on ensi
kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja
96/27/EY etu-ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, ovimuutokset ovat sallittuja vain
edellyttäen, että auto muutoksen jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäys- testien
vaatimukset.
21 §
Korimuutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
muutos, jossa auton lokasuojat ja etu- tai takakansi korvataan yhtenä kappaleena
avautuvalla kokonaisuudella seuraavin edellytyksin:
a) autossa on alun perin pääosan
kuormituksista kantava runko, apurunko tai runkokotelot;
b) mikäli lokasuojat, mukaan lukien
mahdollisesti poistettavat sisälokasuojat, ovat toimineet kantavina rakenteina
tai jäykisteinä, auto vahvistetaan muulla tavalla vastaamaan lujuudeltaan
alkuperäistä; tarvittaessa muutetun rakenteen lujuudesta on esitettävä selvitys;
ja
c) vahvistusosien ja muiden muutettujen
rakenteiden tunkeutuminen ohjaamoon törmäystilanteessa
estetään.
3. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
auton katon madaltaminen seuraavasti:
a) madallus saa olla enintään 16 %
tuulilasin korkeudesta etupylvään suunnassa mitattuna, mutta ei kuitenkaan yli
100 mm tuulilasin etupylvään suunnassa mitattuna;
b) etu- tai keskipylväitä saa kallistaa
vähäisessä määrin taivuttamalla tai katkaisemalla edellyttäen, että kaikki
sisäkkäiset profiilit hitsataan; hitsaustyöstä on esitettävä luotettava selvitys
muutoskatsastuksessa;
c) takapylväät saa
kallistaa;
d) tarvittaessa saa katon pidentää tai
leventää;
e) istumatilan korkeuden on muutoksen
jälkeen täytettävä rakenneasetuksen 61 §:n vaatimukset; ja
f) katsomisalueen tuulilasin läpi on
täytettävä auton käyttöönotto- ajankohtana voimassa olleet
vaatimukset.
4. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
myös katon korottaminen edellyttäen, että korirakenne ei muutoksen seurauksena
heikkene.
5. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
auton korin muuttaminen vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa avoautoversiota
seuraavin edellytyksin:
a) kori ja mahdollinen runko tai pohjalevy
muutetaan kaikilta osin vastaamaan avoautoversiota; tällöin umpi- ja
avoautoversioiden teknisistä eroista on esitettävä luotettava
selvitys;
b) tuulilasinkehys vastaa lujuudeltaan
avoautoversion tuulilasinkehystä; jollei tätä voida osoittaa tai jos
avoautoversiossa on ollut turvakaari, turvakaari on asennettava myös muutettuun
autoon, jolloin turvakaaren on oltava alkuperäisen tai 24 §:ssä säädetyn
mukainen; ja
c) etuistuimen reunimmaisilla
istumapaikoilla tulee olla kolmipisteturva- vyöt ja muilla istumapaikoilla
vähintään lantiovyöt; jos autossa on ollut kolmipisteturvavyöt myös
takaistuimella, sellaiset tulee olla myös muutetussa autossa.
6. M 1 -luokan ajoneuvon, jonka on ensi
kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja
96/27/EY etu-ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korin muuttaminen ja hyväksyminen
muutoskatsastuksessa on sallittu vain edellyttäen, että auto muutoksen jälkeen
täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.
22 §
Korinvaihdot
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
auton korin vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan, alkuperäistä teknisesti
vastaavaan koriin seuraavin edellytyksin:
a) mahdollinen runko tai pohjalevy vastaa
tai se vahvistetaan vastaamaan autoon vaihdettavan korin yhteyteen alun perin
kuuluvaa runkoa tai pohjalevyä; tarvittaessa runkojen tai pohjalevyjen
vastaavuudesta tulee esittää luotettava selvitys;
b) muutos ei edellytä muunlaisia kuin
muutoskatsastuksessa hyväksyttävissä olevia rakennemuutoksia vaihdettavassa
korissa tai vaihdettavaan koriin taikka korin kanssa mahdollisesti vaihdettavaan
runkoon tai pohjalevyyn asennettavissa moottorissa, voimansiirron, akselistojen
tai ohjauslaitteiden osissa taikka niiden kiinnityspis- teissä;
ja
c) vaihdettaessa avonainen kori etuistuimen
reunimmaisilla istumapaikoilla on kolmipisteturvavyöt ja muilla istumapaikoilla
vähintään lantiovyöt; jos autossa on ollut kolmipisteturvavyöt myös
takaistuimella, sellaiset tulee olla myös muutetussa autossa.
2. M 1 -luokan ajoneuvon, jonka on ensi
kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja
96/27/EY etu-ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korin vaihtaminen ja hyväksyminen
muutoskatsastuksessa on sallittu vain edellyttäen, että auto muutoksen jälkeen
täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.
23 §
Korin korottaminen runkoon
nähden
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä
omamassaltaan yli 1500 kg:n M 1 G- ja N 1 G-luokan ajoneuvon korin korottaminen
erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin asennettavat
korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;
b) mahdollisia korin ja rungon välisiä
kumityynyjä ei poisteta;
c) hallintalaitteisiin sekä jarruputkiin ja
-letkuihin tehdään tarvittaessa asianmukaiset korotuksen vaatimat muutokset
ilman ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia;
d) korin korottamisen sekä mahdollisten
renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus
lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150
mm;
e) korotettuun avomalliseen autoon
asennetaan 24 §:n mukainen turvakaari, jollei turvakaari ole autossa
vakiovarusteena; ja
f) auto ei muutoksen jälkeen ole
kaatumisherkkä.
2. M 1 -luokan ajoneuvon, jonka on ensi
kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja
96/27/EY etu-ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korin korottaminen ja hyväksyminen
muutoskatsastuksessa on sallittu vain edellyttäen, että auto muutoksen jälkeen
täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.
24 §
Turvakaari
1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Mikäli
turvakaari on tässä päätöksessä määrätty pakolliseksi, sen on oltava
valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää
mallia.
2. M 1 -ja N 1 -luokan ajoneuvoissa
hyväksytään myös turvakaari, joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan
vähintään 2 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta tai
lujuudeltaan vastaavasta teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä
auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla
vinotuella. Mikäli vinotukia on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat
sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen kiinnityskohtien ja
pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100 mm. Turvakaari
vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon käyttäen
riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan
istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 mm mitattuna istuimen selkänojan
suunnassa.
25 §
Tilapäisesti asennettavat
kiinteistönhuoltolaitteet
1. Kokonaismassaltaan alle 5000 kg:n autoon
saa muutoskatsastuksessa hyväksyä tilapäisesti asennettavaksi
kiinteistönhuoltolaitteita, jotka autoon kiinnitettyinä aiheuttavat auton yhden
akselin osalta sille auton valmistajan yleisesti salliman akselimassan ylityksen
auton valmistajan erityisehdoin salliman akselimassakorotuksen
puitteissa.
2. Jos auton valmistaja sallii akselimassan
korotuksen vain tietyllä alennetulla ajonopeudella, tulee
kiinteistönhuoltolaitteiden ollessa autoon kiinnitettyinä autossa olla
alennettua suurinta sallittua nopeutta kilometreinä tunnissa osoittava taakse
näkyvä ja muilta osiltaan rakenneasetuksen 98 §:n 1 momentin säännösten mukainen
kilpi.
3. Akselimassan korotuksesta johtuvasta
auton suurimman sallitun nopeuden erityisrajoituksesta tulee olla ohjaamoon
kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra,
josta selvästi ilmenee suurin sallittu nopeus kiinteistönhuoltolaitteiden
ollessa kiinnitettynä autoon.
5 luku
Voimaantulo
26 §
Voimaantulo
1. Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä
marraskuuta 1998.
2. Tämä päätös koskee rakennemuutoksia,
jotka suoritetaan tai esitetään muutoskatsastukseen voimaantulopäivänä tai sen
jälkeen.
3. Ennen tämän päätöksen voimaantuloa
aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään
joulukuuta 2001 asti noudattaen tämän päätöksen voimaan tullessa voimassa
ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä
(1714/1992).
4. Ennen tämän päätöksen voimaantuloa
myönnetty lupa auton rakenteen muuttamiseen on voimassa vuoden 2001 loppuun
saakka.
5. Ennen tämän päätöksen voimaantuloa
hyväksytysti muutettuja autoja saa edelleen käyttää
liikenteessä.
6. Ajoneuvohallintokeskus voi erityisestä
syystä myöntää poikkeuksia tämän päätöksen määräyksistä.
7. Tällä päätöksellä kumotaan
liikenneministeriön 30 päivänä joulukuuta 1992 antama päätös auton rakenteen
muuttamisesta (1714/1992).
Helsingissä 23 päivänä lokakuuta
1998
Liikenneministeri Matti Aura, Yli-insinööri
Kari Saari
- Back -
|
|