KUUPAN TYHJÄKÄYNTI JA VALOT

Tervehdys!

Itse rasvasin näppini etsimällä kuupan kadonnutta tyhjäkäyntiä ja valoja. -
Molemmat löytyivät. :)

Valot

Tuliseinässä, konepellin alla oikealla puolella sijaitseva lapsen nyrkin kokoinen valorele ei lähettänyt virtaa etulyhdyille. Tämän saattoi havaita kytkemällä testilampun maan ja sulakepesän lyhyiden valojen sulakkeiden välille. Vastaavasti syöttämällä sulakkeille virtaa hyppyjohdolla, alkoivat lyhdyt loistamaan. Nerokkaan päättelyn tuloksena ruuvasin siis valoreleen irti ja avasin sen alumiinisuojuksen taivuttamalla prässäykset suoraksi ruuvimeisselillä. Tuon jälkeen alumiinikuori irtosikin vaivatta ja pääsin tutustumaan releen sisäkaluihin.

Yllättävästi tuo 30 vuotta suomalaista ilmastoa hapettaa messinkisiä kontaktipintoja. Itse korjausoperaatio oli helppo, sillä pyyhkäisin releen kärkiä kevyesti viilalla. Ensimmäinen testiyritys ei vielä tuonut valaistusta, mutta kun puhdistin vielä lyhyet-pitkät -vaihtomekanismin lirpottimen kontaktin, saavutin valaistuksen. Sitten olikin helppo tipauttaa releen alumiinikuori paikoilleen ja taivuttaa oikomani prässäykset takaisin paikoilleen.


Tyhjäkäynti

Juhannuksesta lähtien kuupan tyhjäkäynti on takellellut enenevissä määrin niin, ettei tottumaton pystynyt autolla enää ajamaan. Itsellenihän tuo ei vanhana vapaakytkinmiehenä tuottanut ongelmaa, sillä vaihteen voi tipauttaa ilman kytkintä vapaalle samalla kun oikealla jalalla annostelee kaasua ja hoitaa jarruttelun vasemmalla alaraajalla. Eihän tuo tokikaan kaikkein hienostuneimpiin cruisingeihin sovellu, mutta pakolliset ajot voi noinkin hoitaa.

Mutta ettei itsekehu ala liikaa haisemaan, ;), kertaan myös tyhjäkäynnin metsästyksen: Irrotin ilmanpuhdistimen kotelon kaasuttimen päältä. Seuraavaksi irrotin kaasuttimen kannen ja annoin paineilmahoitoa kaasuttimen sisäkaluille. Sitten kansi ja ilmanputsati paikoilleen ja kone käyntiin. Kuuppa raksutti kohtuullisesti sen aikaa, kun itse siivilöin ilmaa filtterin läpi. Uskoinkin vian korjaantuneen helposti, mutta ensimmäiseen risteykseen (n. 50m) päästyäni tyhjäkäynti katosi jälleen. No voi himskatin simskatti tuumin, ja ruuvasin ilmanpuhdistimen jälleen irti.

Tällä kertaa irrotin myös kaasuttimen ja purin sen kokonaisuudessaan puhtaan lasilevyn päälle. Sitten puhdistin jokaisen suuttimen, ruuvin ja nippelin huolellisesti liinalla ja paineilmalla. Samoin puhalsin kaasuttimen jokaisen reiän ja kanavan puhtaaksi. Missään ei ollut suurempia töhniä tai kökköjä. Lopuksi kasasin kaasuttimen ja asensin sen takaisin sylinteririvien väliin. Koekäynnistyksen jälkeen hymy nousi huulilleni, sillä kadonnut tyhjäkäynnin henki oli päässyt kotiinsa ilmeisesti kaasuttimen ollessa poissa paikoiltaan. :)

Onnittelut, jos jaksoit lukea jorinaani tänne asti.

Terveisin, Kari Vänttinen