KUUPAN TYHJÄKÄYNTI JA VALOT
Tervehdys!
Itse rasvasin näppini etsimällä kuupan kadonnutta tyhjäkäyntiä
ja valoja. -
Molemmat löytyivät. :)
Valot
Tuliseinässä, konepellin alla oikealla puolella sijaitseva lapsen
nyrkin kokoinen valorele ei lähettänyt virtaa etulyhdyille. Tämän
saattoi havaita kytkemällä testilampun maan ja sulakepesän lyhyiden
valojen sulakkeiden välille. Vastaavasti syöttämällä
sulakkeille virtaa hyppyjohdolla, alkoivat lyhdyt loistamaan. Nerokkaan päättelyn
tuloksena ruuvasin siis valoreleen irti ja avasin sen alumiinisuojuksen taivuttamalla
prässäykset suoraksi ruuvimeisselillä. Tuon jälkeen alumiinikuori
irtosikin vaivatta ja pääsin tutustumaan releen sisäkaluihin.
Yllättävästi tuo 30 vuotta suomalaista ilmastoa hapettaa messinkisiä
kontaktipintoja. Itse korjausoperaatio oli helppo, sillä pyyhkäisin
releen kärkiä kevyesti viilalla. Ensimmäinen testiyritys ei vielä
tuonut valaistusta, mutta kun puhdistin vielä lyhyet-pitkät -vaihtomekanismin
lirpottimen kontaktin, saavutin valaistuksen. Sitten olikin helppo tipauttaa releen
alumiinikuori paikoilleen ja taivuttaa oikomani prässäykset takaisin
paikoilleen.
Tyhjäkäynti
Juhannuksesta lähtien kuupan tyhjäkäynti on takellellut enenevissä
määrin niin, ettei tottumaton pystynyt autolla enää ajamaan.
Itsellenihän tuo ei vanhana vapaakytkinmiehenä tuottanut ongelmaa, sillä
vaihteen voi tipauttaa ilman kytkintä vapaalle samalla kun oikealla jalalla
annostelee kaasua ja hoitaa jarruttelun vasemmalla alaraajalla. Eihän tuo
tokikaan kaikkein hienostuneimpiin cruisingeihin sovellu, mutta pakolliset ajot
voi noinkin hoitaa.
Mutta ettei itsekehu ala liikaa haisemaan, ;), kertaan myös tyhjäkäynnin
metsästyksen: Irrotin ilmanpuhdistimen kotelon kaasuttimen päältä.
Seuraavaksi irrotin kaasuttimen kannen ja annoin paineilmahoitoa kaasuttimen sisäkaluille.
Sitten kansi ja ilmanputsati paikoilleen ja kone käyntiin. Kuuppa raksutti
kohtuullisesti sen aikaa, kun itse siivilöin ilmaa filtterin läpi. Uskoinkin
vian korjaantuneen helposti, mutta ensimmäiseen risteykseen (n. 50m) päästyäni
tyhjäkäynti katosi jälleen. No voi himskatin simskatti tuumin,
ja ruuvasin ilmanpuhdistimen jälleen irti.
Tällä kertaa irrotin myös kaasuttimen ja purin sen kokonaisuudessaan
puhtaan lasilevyn päälle. Sitten puhdistin jokaisen suuttimen, ruuvin
ja nippelin huolellisesti liinalla ja paineilmalla. Samoin puhalsin kaasuttimen
jokaisen reiän ja kanavan puhtaaksi. Missään ei ollut suurempia
töhniä tai kökköjä. Lopuksi kasasin kaasuttimen ja asensin
sen takaisin sylinteririvien väliin. Koekäynnistyksen jälkeen hymy
nousi huulilleni, sillä kadonnut tyhjäkäynnin henki oli päässyt
kotiinsa ilmeisesti kaasuttimen ollessa poissa paikoiltaan. :)
Onnittelut, jos jaksoit lukea jorinaani tänne asti.
Terveisin, Kari Vänttinen