ÖLJYNPAINEANTURIN VAIHTO, 900 T16
Tervehdys.
Öljynpaineanturin vaihdon pitäisi olla helppo operaatio. - Ja näin
onkin normaaleissa 900:ssa, joissa ei ole moottoriöljyn jäähdytystä.
Koska minulla moinen on, jouduin tekemään pari ylimääräistä
liikettä ennen kuin anturi lopulta vaihtui. Mutta ennen varsinaista raporttia
vian kuvaus:
CD hukkasi öljyä. - Ja sitä kului paljon, lähes 1L/100km.
Koska pakokaasun väri oli normaali mutta parkkipaikka öljyinen, totesin
öljyn poistuvan moottorista vuotamalla. Vuodon paikallistamiseksi pesin moottoritilan,
ja pienen ajelun jälkeen ajoin auton rampille. Altapäin tarkasteltuna
suodattimen kylkeä pitkin valui öljynoro, mutta myös suodatinjalan
päällä oli öljyä. Tarkempi tutkiminen paljasti öljyn
tulevan öljynpaineanturin tienoilta. - Siis anturin vaihtoon mars.
1) Konepelti auki
Ongelmakohdat: Öljynpaineanturiin ei pääse käsiksi, koska
öljynjäähdyttimen letku on tiellä. Letkua ei pääse
kiertämään, sillä laturi on avaimen tiellä.
2) Akun miinusnapa irti.
3) Irrotetaan paisuntasäiliön vesiletku.
4) Löysytetään laturin hihnankiristimen mutteri, avainväli
13mm.
5) Irrotetaan laturin hihnankiristin, av 17mm.
6) irrotetaan laturin hihnat.
7) Painetaan laturi niin alas kuin mahdollista.
8) Löysätään öljynjäähdyttimen letkuliitos,
av16mm.
9) Käännetään öljynjäähdyttimen letku sivuun.
10) Irrotetaan öljynpaineanturin johto.
11) Irrotetaan öljynpaineanturi, av24mm.
12) Asennetaan uusi anturi.
13) Asennetaan öljynpaineanturin johto.
14) Käännetään öljynjäähdyttimen letku sopivaan
asentoon.
15) Kiristetään öljynjäähdyttimen letkuliitos.
16) Asennetaan laturin hihnat paikoilleen.
17) Asennetaan laturin hihnankiristin paikoilleen ja kiristetään hihnat.
18) Asennetaan paisuntasäiliön vesiletku.
19) Kiinnitetään akun miinusnapa.
20) Tarkastetaan öljyn pinta
21) Kytketään virrat pälle ja varmistetaan että öljynpainevalo
syttyy.
22) Käynnistetään auto ja varmistetaan että öljynpainevalo
sammuu.
23) tarkastetaan vuodon poistuminen
24) Suljetaan konepelti ja ollaan tyytyväisiä onnistuneen remontin johdosta.
Tarkistin vielä vuotavan anturin seuraavasti: Tippa öljyä anturin
reikään ja paineilmaa pistoolilla perään, josta seurasi öljyn
purskahtaminen anturin muovirungon ja lattaliittimen välistä.
Terveisin, Kari Vänttinen