ÖLJYNPAINEANTURIN VAIHTO, 900 T16

Tervehdys.

Öljynpaineanturin vaihdon pitäisi olla helppo operaatio. - Ja näin onkin normaaleissa 900:ssa, joissa ei ole moottoriöljyn jäähdytystä. Koska minulla moinen on, jouduin tekemään pari ylimääräistä liikettä ennen kuin anturi lopulta vaihtui. Mutta ennen varsinaista raporttia vian kuvaus:

CD hukkasi öljyä. - Ja sitä kului paljon, lähes 1L/100km. Koska pakokaasun väri oli normaali mutta parkkipaikka öljyinen, totesin öljyn poistuvan moottorista vuotamalla. Vuodon paikallistamiseksi pesin moottoritilan, ja pienen ajelun jälkeen ajoin auton rampille. Altapäin tarkasteltuna suodattimen kylkeä pitkin valui öljynoro, mutta myös suodatinjalan päällä oli öljyä. Tarkempi tutkiminen paljasti öljyn tulevan öljynpaineanturin tienoilta. - Siis anturin vaihtoon mars.

1) Konepelti auki
Ongelmakohdat: Öljynpaineanturiin ei pääse käsiksi, koska öljynjäähdyttimen letku on tiellä. Letkua ei pääse kiertämään, sillä laturi on avaimen tiellä.
2) Akun miinusnapa irti.
3) Irrotetaan paisuntasäiliön vesiletku.
4) Löysytetään laturin hihnankiristimen mutteri, avainväli 13mm.
5) Irrotetaan laturin hihnankiristin, av 17mm.
6) irrotetaan laturin hihnat.
7) Painetaan laturi niin alas kuin mahdollista.
8) Löysätään öljynjäähdyttimen letkuliitos, av16mm.
9) Käännetään öljynjäähdyttimen letku sivuun.
10) Irrotetaan öljynpaineanturin johto.
11) Irrotetaan öljynpaineanturi, av24mm.
12) Asennetaan uusi anturi.
13) Asennetaan öljynpaineanturin johto.
14) Käännetään öljynjäähdyttimen letku sopivaan asentoon.
15) Kiristetään öljynjäähdyttimen letkuliitos.
16) Asennetaan laturin hihnat paikoilleen.
17) Asennetaan laturin hihnankiristin paikoilleen ja kiristetään hihnat.
18) Asennetaan paisuntasäiliön vesiletku.
19) Kiinnitetään akun miinusnapa.
20) Tarkastetaan öljyn pinta
21) Kytketään virrat pälle ja varmistetaan että öljynpainevalo syttyy.
22) Käynnistetään auto ja varmistetaan että öljynpainevalo sammuu.
23) tarkastetaan vuodon poistuminen
24) Suljetaan konepelti ja ollaan tyytyväisiä onnistuneen remontin johdosta.

Tarkistin vielä vuotavan anturin seuraavasti: Tippa öljyä anturin reikään ja paineilmaa pistoolilla perään, josta seurasi öljyn purskahtaminen anturin muovirungon ja lattaliittimen välistä.


Terveisin, Kari Vänttinen