VENTTIILINKUPIT

Tervehdys!

Läpisuomen osienvaihtaja iskee jälleen. Tällä kertaa vuorossa raportti B202
moottorin venttiilin paininkuppien vaihdosta.

Rupesipa CD:n paininkupit pitämään sellaista mekkalaa, että APC ei sallinut peruspaineita korkeampia ahtoja. Ropina ja roplotus oli todellakin sitä
luokkaa, että paatuneimmatkin diesel-miehet katselivat perään säälien. :O
Mutta no broblem. Satuin olemaan kotipuolessa Karstulassa, jossa vaikuttaa Miettisen Seppo niminen Saabisti. Häneltä sainkin paininkupit (uudempaa mallia) sujuvasti sunnuntaina, ja pääsin itse vaihto-operaatioon. Se meni jotakuinkin näin:

1) Auto talliin
2) Konepelti ylös
3) Huohottimen letkut irti
4) Tulppien suojakansi irti
5) Tulpanjohdot irti
6) Venttiilikoppa irti (ruuvit, M8/12mm:n kanta, olivat vielä HYVIN lämpimiä)
7) Ajoitus 0-kohtaan työntämällä autoa vaihde päällä
8) Nippusiteet ketjupyörien läpi pitämään ketjun ajoitus kohdillaan
9) Ketjupyörien kiinnitysruuvit irti (M10/14mm kanta) lenkkiavaimella ja vasaralla
10) Ketjupyörät irti nokista
11) Nokkien öljyputket irti
12) Nokka-akselien laakeripukit irti (M8/12mm:n kanta). Tällä kertaa en sekoittanut pulttien järjestystä, eli öljykanavat sisältävät pultit, 8kpl, tuli "sisälle"
13) Nokka-akselit irti ja painelemaan paininkuppeja
14) 16:sta kupista 2kpl oli täysin kuolleita ja muutama oli siinä hilkulla eli paininkupit pois paikoiltaan ihan sormin nostamalla
15) "Uudet", n. 40tkm ajetut paininkupit paikoilleen
16) Nokka-akselit paikoilleen, niin oikeaan asentoon kuin mahdollista
17) Nokkien laakeripukit paikoilleen
18) Laakeripukkien kiristys momenttiin 15Nm
19) Pakonokan ketjupyörä paikoilleen
20) Ketjunkiristimen puristaminen kasaan (vapautus koukkupäisellä tangolla ja painaminen ISOLLA meisselillä)
21) Imunokan ketjupyörän asennus, pientä nokan pyöritystä 19mm:n lista-avaimella jotta kiila osui kohdilleen
22) Tarkistus että ketju kulkee ohjurikiskolla. - EI KULKENUT!
23) Imunokan ketjupyörä irti, ketjunkiristimen puristus ja ketjupyöränasennus uudelleen
24) Nokka-akselien ketjupyörien kiinnityspulttien kiristys momenttiin 63Nm
25) Nokka-akselien öljyputkien asennus
26) Nippusiteitten irroittaminen
27) Auton työntelyä vaihde päällä, jotta varmituin ketjun kulkemisestaoikein
28) Venttiilikopan asennus, kiristysmomentti 15Nm
29) Huohotinletkujen asennus
30) Tulpanjohdot kiinni
31) Koekäynnistys - TOIMII
32) Auto pihalle tyhjäkäyntiä käymään
33) Tallin siivous
34) Hiljaista on, ainoa naputus kuuluu suuttimista
35) Tulppien suojakansi kiinni
36) Konepelti kiinni
37) Varovaista ajoa
38) Toimii yhä, ei kolise
39) Kovaa ajoa.

Aikaa kului hieman alle 3 tuntia, josta yksi tunti ketjunkiristimen ja
ketjulinjan kanssa tapellessa.

Onnittelut, jos jaksoit lukea tänne saakka. :)

Terveisin, Kari Vänttinen