VUOSIMALLIMUUTOKSET

95

1959 - esittely toukokuussa. Ensimmäinen 4-vaihteinen Saab, 93:n keulaosa
1960 - ovien saranointi muuttui etureunaan. Tavara-auto "varuvogn" eli 2-paikkainen 95E pakettiauto
1961 - "juustohöylä" katon takareunaan, avattavat takasivuikkunat, 96:n kojetaulu
1963 - uudet koristelistat taakse
1968 - korkeampi tuulilasi (kuten 96)
1975 - viimeiset 7-paikkaiset valmistetaan
1976 - varapyörä siirtyy takapenkin alta tavaratilan alle, takajalkatila kasvaa 5cm. kumipuskurit (kuten 96), rek. kilpi takapuskurista takaoveen. viimeiset suomessa valmistetut 95:t, vain 80 kpl
1977 - leveämmät vanteet, takalasin lämmitys
1978 - 99:n etupenkit, isot vilkut. GL-tunnus varustelusta (GrandLuxe). Viimeiset farmarit valmistetaan ruotsissa.


96

1960 - esittely helmikuussa. Erosi 93:sta selvimmin erilaisen perän perusteella.
1962 - 4-nopeuksista vaihteistoa ja rättikattoa sai vientimalleihin. GT-malliin levyjarrut eteen
1963 - keulamerkki siirtyi konepellistä säleikköön. Äänimerkinantorengas ohjauspyörässä
1964 - lentokonelogo myös takaluukun kanteen, kaksipiirijarrut. vaihdelukko. 4-lovinen laatikko lisävarusteena
1965 - pidempi keula, uusi "ruutukuvioinen" maski (konepellin saranointi ylemmäs), uudet puskurit, suuremmat takavalot
1966 - uudet pölykapselit, kolmoiskaasutin vakioksi tahtereihin.(V4- koneen esittely elokuussa), nelinopeuksinen vaihteisto kaikkiin malleihin
1967 - V4-kone (kaksitahtinen jatkoi vielä rinnalla kevääseen -68), levyjarrut etupyöriin
1968 - tuulilasi ja takalasi muuttuivat korkeammiksi, pehmustettu ratin keskiö
1969 - kokonaan kromattu maski, suorakaiteen muotoiset ajovalot, vilkut lokasuojiin, jarrutehostin
1970 - upotettu tankin korkki, kojetauluun kaksi isoa pyöreätä mittaria, ajovalot yhdistetty virtalukkoon
1971 - silmän pesimet, mustat kumilistat helmoihin, takajalkatilan lämmityskanavat
1972 - kumipalat puskureihin kromikäpyjen tilalle, uudet teräsvanteet, jäykemmät etujouset
1973 - halogeenivalot, uusi "Saab" ja "V4" -merkit peräkonttiin, kapseleihin ja roiskeläppiin suora SAAB-logo
1974 - muovimaski, rullavyöt, etuvöitten muistutusvalo, parannettu ruostesuojaus
1975 - vyörenkaat, mustat pyyhkijänvarret (ainoa ulospäin näkyvä muutos), plug-in huoltopistoke konetilaan, erä 25-vuotis-juhlamallia (met.hopea + mustat kylkiteipit)
1975B - kuten 1976, konepellin alla pieniä eroavaisuuksia
1976 - kumipuskurit, uusi, pehmustettu ratti, takapenkki 5cm taaemmaksi, 4.5" leveät vanteet, takalasin lämmitys, mittariston päivitys, L-merkintä (DeLuxe) varustelusta.
1977 - 99:n etuistuimet, isot mustat peilit, paremmat lukot, puskurissa 2 kapeata koristelistaa.
1977B- Kaksikurkkuinen kaasutin (=Super, kesken vuoden ), loppuvuodesta pieni -77B erikoissarja, jossa isot vilkut (sis. peruutusvalot) sekä metallivärit hopea ja punainen
1978 - takakontin kannen "spoileri", parempi verhoilumateriaali, GL-tunnus varustelusta (GrandLuxe).
1979 - musta perälauta, mustin kehyksin ympäröidyt lasit ja B-pilari, mustat pyörien keskiökuvut, mustat kylkiteipit metallihohtovärisissä autoissa.
1980 - viimeinen rekisteröintivuosi, autot valmistettu edellisvuoden puolella. metallivärisiin (sin.+ vihr.) sai lisävarusteena plyysiverhoilun ja rst-vannekehät. 300 viimeistä ysikuutosta olivat
etuspoilerilla varustettua juhlamallia: akvamariininsininen metalliväri, plyyshiverhoilu, ralliraidat helmoissa, mustat muovikuppelot ja rst-vannekehät. Tykkivanteet vain vientiin menneissä juhlamalleissa

99

1967 - esittely
1969 - ensimmäinen virallinen vuosimalli
1970 - neliovinen kori
1971 - lampunpesurit, uusi kojelauta
1972 - kumipuskurit, EMS 2.0 l B-moottorilla, uudet etuvilkut
1973 - ovien turvapalkit, uudet merkit, pivot-tuetut jouset eteen
1974 - penkit kiinteillä niskatuilla, combicoupe esitelty uudemmalla maskilla
1975 - uudet jarrut, uusi maski, ruiskuissa ruisku mekaaniseksi
1976 - uusi kytkin (rengasmainen työsylinteri), kaksiraitainen puskurin koriste EMS- ja GLE-malleihin, vyötärölinjan koristelista, takalasinlämmitin
1977 - isot vilkku-umpiot eteen ja taakse, kaksiraitainen puskurin koriste muihinkin malleihin, plyyshisisustus EMS-, GLE- ja turbomalleihin
1979 - leveämmät ikkunalistat
1980 - uudet merkit, uudet penkit, kylkilista leveämpi ja alempana, 900:n puskurit, airflow-sarjaan puskureille upotukset, niskatuki muuttui korkeussäädettäväksi
1981 - uudet peilit, plyyshiverhoilu, penkki muuttui: etäisyyssäätövipu etupuolelle ja korkeussäätö
1982 - H-moottori, leveämpi kylkilista, laajakulmaosa kuskin peiliin, maskiin koristerengas mallia ems/turbo
1983 - leveämpi puskurin nauha, uusi maski, 2/4d ilmanpoistoaukosta kromilista pois, kierroslukumittari vakiovarusteeksi
1984 - kärjetön sytytys, viimeinen vuosimalli


900

1978 - esittely
1979 - ensimmäinen vuosimalli
1980 - turbon ja emsin maski myös muihin malleihin, uudet penkit
1981 - H-moottori, 4-ovinen sedan-kori, uudet peilit, leveämpi kylkilista
1982 - laajakulmaosa kuskin peiliin, APC
1983 - Leveämpi nauha puskureihin ja kylkilistoihin
1984 - kärjetön sytytys kaikkiin malleihin, sisustuksen väriset sisäkahvat, uusi maski, puskureihin jatkeet tavallisten listojen sijaan, turbo 16v -kone
1985 - Lyhennetyt mallimerkinnät (GL jäi pois edestä), startti imusarjan alle, lyijyttömän bensiinin käyttömahdollisuus 8v-koneisiin (16v:hen sopii lyijytön alusta lähtien)
1986 - sivuvilkut etulokasuojiin, välijäähdytin myös 8-venttiiliseen turboon, erilainen APC-boksi
1987 - facelift turbo/900i/900c-malleihin: puskurit, etulamput, etuvilkut, maski "viistokeula"
1988 - uudet jarrut, käsijarru siirtyy taakse ja pulttijako muuttuu 4x114,3->4x108, isompi Saab-Scania-merkki taakse, kojelaudan yläosa paksummaksi
1989 - viimeiset pystykeulat (mallimerkintä pelkkä "900"), i16-malli myös suomeen
1990 - Katalysaattori, Mitsubishin valmistama ahdin turbo-malleihin
1991 - Kaikki koneet 16 venttiilisiä, uusi penkkien mekanismi
1992 - Hieman muuteltu mittaristo
1993 - ABS-jarrut vakioksi


9000

1984 - esittely
1988 - cd-malli, TCS luistonestojärjestelmä
1991 - cs-malli, uusi sivutörmäyssuoja

9-5

2004
- kojelaudan päällys muuttunut mustaksi, aiemmin harmaa
- vänkärin puolelta hävinnyt lattiamaton paikaallaan pitävä nappi
- wagonin tavaratilan pohjalokeron välikansi hävinnyt
- pienet tavarataskut etu- ja takaoven välisen pylvään alaosasta hävinneet
- tuhkakuppi hävinnyt, tilalla lokero, jonka pohjalla irrallinen kumimatto
- sytyttimen tilalla sama muovitulppa kuin takana jo 02:ssa
- ulkopeilin muoto pyöreämpi ja jotenkin suipompi, kääntömekanismi muuttunut jäykästä saranasta helpommin kääntyväksi niveleksi
- wagonin tavaratilan kuormakiskojen lenkit poistettu, tulevat vasta tavaraverkkojen mukana
- ajotietokoneen näytön resoluutio tihentynyt, fontit ja käyttönapit muuttuneet
- luistoneston TCS (myös ESP) nappi siirtynyt ratin oikealta vasemmalle puolelle sen tullessa vakiovarusteeksi kaikkiin malleihin (pl ne jossa ESP)
- käsivalintamahdollisuus rattinapeilla bensakoneisiin automaatteihin, valitsimen maskissa ..D-M-L merkinta ..D-4-3-L sijasta, W eli talviajo-ohjelman nappi korvattu peitelevyllä
- Linear varusteluun uudet valinnaiset aluvanteet (ALU51)
- Aerossa uudet etu- ja sivuhelmat (vanhat edelleen Vectorissa) sekä vanteet (ALU52)
- tavaratilan erottava verkko vakiovarusteeksi